Seniorze! Zostań w domu. Nie lekceważ zagrożenia.
Twoje zdrowie jest najważniejsze! Skorzystaj z infolinii 22 505 11 11. To infolinia, która przekieruje Twoje potrzeby do najbliższego ośrodka pomocy społecznej w Twojej okolicy.
Ośrodek pomocy społecznej będzie z Tobą w kontakcie
i ustali, kto i jakiej formie będzie mógł Ci pomóc. Zgłoś podczas rozmowy, że zdecydowałeś się zostać w domu. Zapisz datę i godzinę kiedy dzwoniłeś. Infolinia działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 08:00-21:00. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje Twoją prośbę o pomoc do ośrodka pomocy społecznej w danej gminie przez system CAS.
- Czego dotyczy program
Program zakłada dostarczenie niezbędnych produktów do Twojego domu. Mogą to być dostarczone artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej. Możesz również poprosić o pomoc np. w sprawach urzędowych (jeżeli ich zakres nie wymaga Twoich upoważnień lub udostępnienia danych wrażliwych), wyprowadzenie psa, itp. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym. - Jak długo realizowany jest program
Program jest realizowany od 20 października do 31 grudnia 2020 r. - Kto realizuje program w Twojej gminie
Za realizację programu odpowiada lokalny ośrodek pomocy społecznej w Twojej gminie - Kto może skorzystać z programu?
Program jest dla osób powyżej 70 roku życia, które zdecydowały się na pozostanie w domu, dla własnego bezpieczeństwa w czasie pandemii. W szczególnych przypadkach, pomoc może być udzielona osobie poniżej 70 roku życia. Szczególne sytuacje oznaczają brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Ocena stanu sytuacji i decyzja o udzieleniu wsparcia należy do realizatora programu, czyli od decyzji ośrodka pomocy społecznej. Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych. Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego. - Kto płaci za zakupy i usługi?
Koszty zakupów pokrywa senior. Senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek pomocy społecznej, podczas pierwszego kontaktu z Tobą. Pomoc w postaci usług są nieodpłatne.
Pracownik ośrodka pomocy społecznej kontaktuje się z Tobą telefonicznie po uzyskaniu informacji o potrzebie wsparcia. W celu weryfikacji należy podać datę i godzinę kiedy osoba dzwoniła na infolinię. Następnie po weryfikacji ustalona zostanie forma wsparcia. Po analizie pracownik poda imię i nazwisko osoby oraz datę przyjścia , osoby która przyjdzie z pomocą. Należy zapisać sobie imię i nazwisko osoby, która zostanie wskazana przez GOPS.
Gdy osoba wskazana przez GOPS przybędzie do Seniora należy zweryfikować imię i nazwisko zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. W przypadku pomocy w formie zrobienia zakupów senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek pomocy społecznej, podczas pierwszego kontaktu z osoba potrzebującą wsparcia. Odbierając zakupy od osoby, która pomaga należy zachować zasady bezpieczeństwa. - Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje program na terenie gminy. Zakupy czy usługi mogą być realizowane poprzez pracowników ops (pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pracowników administracyjnych i innych). Gmina może również podjąć decyzję o zatrudnieniu nowych pracowników, zleceniu realizacji tego zadania organizacjom pozarządowym, zakupie usługi od sektora prywatnego, współpracy z wolontariuszami, harcerzami, żołnierzami WOT, członkami ochotniczych straży pożarnych.
- Usługa może być świadczona raz w tygodniu, bądź kilka razy w czasie trwania programu, ale jest to uzależnione od organizacji działań przez ośrodek pomocy społecznej i potrzeb osoby starszej
w wieku 70 lat i więcej. - Senior w wieku 70+ może prosić wielokrotnie o wsparcie, ale rekomendujemy jednak w pierwszej kolejności kontakt za pomocą infolinii 22 505 11 11
Wsparcie osób starszych jest dla nas priorytetem, w tym trudnym czasie dlatego szczególnie apelujemy by zachować bezpieczeństwo i pozostać w domu by nie narażać siebie na niebezpieczeństwo.
Jednocześnie serdecznie zachęcamy wszystkie osoby chcące wesprzeć osoby starsze z naszego terenu w ramach realizacji Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Wspieraj Seniora” do zgłaszania się w ramach wolontariatu do Ośrodka Pomocy Społecznej w Kaliskach pod numerem 58-58-89-201 w celu realizacji w/w programu.
To od nas zależy jak będzie nasza rzeczywistość społeczna!